Minden az SMR-hengerekről – A le”henger”lően jó regeneráció eszköze

Termékteszt 0 Comments

Már a cikk címében feltűnik az SMR rövidítés, és biztosan érdekel, hogy mit is takar. Az SMR egy angol kifejezésnek a Self Myofascial Release-nek a rövidítése. Magyarra lefordítva ez konkrétan a saját izompólyánknak a fellazítását jelenti, így az önmaszírozásnak egy igen hatékony módja. Az izomrostokat egy úgynevezett izompólya (myofascia) nevű laza, hálós szerkezetű kötőszövet öleli körbe, melynek állapota nagy szerepet játszik a hatékony izomműködésben. Az egészséges izompólya segít fenntartani a helyes testtartást, a mozgástartományt és a hajlékonyságot. Ha sportolókról, vagy akár hétköznapi, ülő munkát végző emberekről is beszélünk, a regeneráció ugyan nagyon fontos, viszont legyünk őszinték, ezt sokan elhanyagolják. A masszázs egy hihetetlenül hatékony módszere ennek a regenerációs folyamatnak. Masszírozással az izomfeszülés és a görcsök feloldhatók, és a rendszeresen ápolt izmok sokkal kevésbé lesznek sérülékenyek. Az SMR eszközöknek köszönhetően ezt a karbantartást már könnyedén, saját magunknak is elvégezhetjük.

Az SMR módszer egyik legismertebb eszköze egy henger formájú eszköz, melynek ma már számos fajtája található meg a piacon. Ha a méretüket nézzük, általában körülbelül 15 centiméter átmérőjűek, a hosszuk viszont változó a 30 centitől egészen az egy méteresig. A nagyobbakkal általában edzőtermekben találkozhatunk, míg a kisebbek otthonra, vagy utazáshoz praktikusabbak. Összetételük, anyaguk és keménységük szempontjából is megkülönböztetünk párat. Vannak, melyek egy darab tömör szivacsból készülnek, viszont léteznek olyanok is, melyeket úgy alakítanak ki, hogy egy merev műanyag csövet borítanak be egy szivacsos bevonattal. Ez az utóbbi változat a kemény belső váza miatt általában sokkal tartósabb, valamint üreges kialakítása miatt akár pakolhatunk is bele, így helytakarékosabb is. A külömböző gyártók termékeinek a felülete is változó. Találhatunk olyat, mely teljesen sima felülettel rendelkezik. Ezek inkább a szövetek felső rétegeire hatnak, míg a bordázott hengerek már az izmok mélyebb rétegeit is elérik, így biztosítva az intenzívebb ingert. Ezeket a bordákat, kis felületi formákat úgy alakítják ki, hogy minél jobban hasonlítsanak a masszőr kezére, így imitálva az ujjbegyeket, ujjakat és a tenyeret.

A Decathlon, és az Aptonia márka támogatásának köszönhetően kipróbálhattam az Aptonia Recovery 300-as, 3 az 1-ben szettjét, melyben egy SMR henger, egy -labda, valamint egy -bot is található (lásd a képen). Az első dolog, ami ránézésre megfogott benne az volt, hogy a bot, valamint a labda az üreges, de zárható henger belsejében tárolható, és szállítható, így egy helyen megvan azokból a felszerelésekből álló kis szettem, mellyel szinte az egész testemet könnyedén átmaszírozhatom saját magamnak.
A henger a test nagyobb területeinek mély átmaszírozását szolgálja, amilyen például a hát, a comb és a vádli, ahol a megfelelő nyomást a saját testsúlyunk hengeren való mozgatásával tudjuk szabályozni.
Ha még nem tudjuk megfelelően kontrollálni a saját testsúlyunkat a hengeren, addig a bot lehet nagy segítségünkre, mellyel a teljes testen végighaladhatunk a kezünkkel adagolva az erőt.
Míg a henger a nagy területekhez javasolt, addig a labdával a kisebb területekhez is hozzáférhetünk, mint például a talp teljes felülete..
Ez a regenerációs szett kiváló ahhoz, hogy könnyítsünk a különböző, mindennapi izomfájdalmainkon a test szinte minden pontján.
Az Aptonia igen baráti áron kínálja ezt a szettet, melyet én is a mai napig alkalmazok az edzéseim előtt, után, és persze a pihenőnapjaimon egyaránt. A termékkel kapcsolatos további információkért vedd fel velem a kapcsolatot, vagy keresd fel a Decathlon honlapját.

Az interneten sajnos nagyon sok ellentmondással lehet találkozni az SMR henger helyes használatával kapcsolatban. Alapvetően a hengerezés kellemetlen folyamat, főleg akkor, ha még csak most kezdted el. Idővel viszont hozzá lehet szokni, és megéri a kitartást. Nagyon fontos azonban, hogy miközben végrehajtjuk a gyakorlatokat, akkora nyomást helyezzünk a kezelt területre, hogy ne érezzünk túl nagy fájdalmat, mert az izmok erre a sterssz-hatásra összehúzódással, megfeszüléssel reagálnak, így elrontjuk a “fellazítás” folyamatát, ezzel nemkívánt feszültséget előidézve! A gyakorlatok során fontos, hogy folyamatosan kontrolláljuk a mozgást, és lassan, teljesen ellazítva végezzük azokat. Ezek a hengerek arra lettek tervezve, hogy ellazítsák az izmokat, és javítsák a vérkeringést a kezelt területen. Az izmok sokkal nagyobb munkára lesznek képesek, és sokkal nagyobb igénybevételnek tehetők ki, ha azok lazábbak, rugalmasabbak. Az edzések során felhalmozódott salakanyagok miatt gócpontok, úgynevezet trigger point-ok alakulhatnak ki. Ezek akadályozzák az izom megfelelő működését. A masszázzsal viszont sikeresen eltütethetjük ezeket a pontokat. Vérkeringés szempontjából is hasznosnak bizonyulhat az SMR henger használata, mivel segít a véráramlással azokat az edzés után felgyülemlett salakanyagokat eltávolítani, amelyek hatására létrejönnek a fentebb említett gócpontok. Amikor nyomás alá helyezünk egy kívánt területet, ott akadályozzuk a véráramlást az izomrostban. Amikor pedig továbbhaladunk az adott területről, hirtelen lehetővé tesszük a vér a gyors beáramlását, ami így hatékonyabban szállítja el a nemkívánatos salakanyagokat, és felfrissíti a szöveteket.

Az SMR módszer alkalmazása úgy lehet a leghatékonyabb, ha szakszerűen végezzük az egyes gyakorlatokat. Ezért érdemes legalább az első lépéseket egy hozzáértő személyi edzőtől, szakembertől elsajátítani! Ha szívesen részt vennél egy ilyen képzésen, vedd fel velem a kapcsolatot!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.